Potrivit Bloomberg, din 4 august, petrolul nu a mai ajuns prin conducta Friendship în Ungaria, Republica Cehă și Slovacia, iar compania petrolieră maghiară MOL a informat presa maghiară că a inițiat negocieri cu partea rusă privind asumarea comisioanelor. Prețul acțiunilor Mol la Bursa de Valori din Budapesta a început să scadă marți după-amiaza, în urma veștii despre oprirea livrărilor de țiței rusești, scrie G4Media.ro, care citează Transindex.
Compania rusească Transneft a justificat oprirea transportului spunând că ”nu poate plăti taxa de tranzit” către compania ucraineană UkrTransNafta, care deține tronsonul ucrainean al conductei. Acest lucru s-a întâmplat pentru că și băncile rusești sunt supuse sancțiunilor, așa că transferul a eșuat, potrivit rușilor. Compania rusă ”promite” că va căuta constant o soluție.
Țițeiul Brent, de referință la nivel internațional, a urcat cu 2 dolari pe baril, ajungând să se tranzacționeze în apropiere de 98 de dolari, în condițiile în care știrea a sporit îngrijorările legate de aprovizionarea cu energie, dar a devenit negativă mai târziu în cursul zilei.
MOL a declarat că are rezerve pentru câteva săptămâni și că lucrează la o soluție. Slovnaft, rafinatorul de petrol al MOL, a declarat că a inițiat discuții cu Ucraina și partenerii ruși privind posibila plată a taxei de tranzit de către Slovnaft sau MOL.
Ungaria este una dintre cele mai dependente țări de petrolul rusesc, iar guvernul său a făcut presiuni pentru a obține o scutire de la sancțiunile mai ample ale UE împotriva Moscovei.
Ungaria poate importa petrol prin intermediul conductei Adria, care leagă terminalul petrolier Omisalj din Croația de rafinăria Duna din Ungaria, dar capacitatea rutei este limitată, iar transporturile sunt mult mai scumpe decât prin Druzhba.
Compania rusă Transneft a declarat că a efectuat plăți pentru tranzitul de petrol din luna august către operatorul ucrainean de conducte UkrTransNafta pe 22 iulie, dar banii au fost returnați pe 28 iulie, deoarece plata nu a fost efectuată.
Aceasta a precizat că transporturile au fost oprite începând cu 4 august.
MOL și Unipetrol sunt principalii cumpărători de petrol prin intermediul rutei Druzhba, cunoscută și sub numele de conducta Prieteniei, în timp ce Lukoil, Rosneft și Tatneft din Rusia sunt principalii furnizori de petrol.
În mod normal, Rusia livrează aproximativ 250.000 de barili pe zi (bpd) prin partea sudică a conductei Druzhba. În cazul în care livrările rămân suspendate, exportatorii ruși de petrol vor trebui să redirecționeze volumele către porturile maritime, au declarat comercianții.
Încărcările de petrol rusesc din porturile sale vestice Primorsk, Ust-Luga și Novorossiisk au fost stabilite la 8,74 milioane de tone în august.