În urmă cu doi ani, organizația ecologică Agent Green a făcut public un document de cemonstrează legăturile puternice dintre principalul călău al pădurilor din România, Holzindustrie Scweighofer, și PSD. Mai exact, proprietarul companiei Holzindustrie Scweighofer, Gerald Schweighofer, a fost decorat de Iliescu cu Ordinul Național ”Pentru Merit” în grad de Cavaler și tot atunci compania a primit un contract pe 10 ani cu Romsilva prin care și-a dobândit dreptul de preempțiune, adică accesul la lem pe alese.

România pierde trei hectare de pădure pe oră, numărul cazurilor de tăieri ilegale de arbori ajungând la aproape 100 de raportări pe zi. Asta arăta cel mai recent raport Greenpeace, publicat în 2016. În paralel, un proiect de lege pentru modificarea şi completarea Legii 171/2010 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice zace în sertarele din Parlament din 2014. Cu timpul, nu a fost vorba numai de sancţionarea unor importante încălcări ale regimului silvic, dar şi de transpunerea regulamentelor Uniunii Europene în domeniu. Lucru care nu s-a întâmplat, motiv pentru care, în 2015, Comisia Europeană a deschis o procedură de infringement în cazul României pentru lipsa transpunerii în legislaţie a Regulamentului 995/2010 de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn.

În cele din urmă, Comisia Europeană a anulat procedura de infringement, pentru netranspunerea prevederilor din regulament, după ce Guvernul Cioloş a adoptat OUG 51/2016 și a înființat aplicația radarul pădurilor, care au primit, însă, critici în Parlament din partea PSD şi a actorilor principali din domeniu. Aplicația radarul pădurilor este o perfecționare a sistemului Big Brother pentru pădurile din România. La această aplicație poate avea acces oricine încât oricine poate să vadă exact ce se taie, inclusiv din pădurile virgine și din ariile protejate.

Eficiența acestui sistem a creat panică în rândurile hoților de lemn și ale marilor firme care profită din plin de tăierile ilegale. Funcționarea sistemului este reglementată de o Hotărâre de Guvern și de o Ordonanță de Urgență, ambele date de Guvernul Cioloș. Potrivit informaţiilor furnizate de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), de la implementarea Radarului pădurilor, în numai 3-4 luni au fost făcute 7.666 de apeluri la 112 pentru a sesiza transporturi de lemn suspecte. Dintre acestea, 1.798 s-au dovedit a fi ilegale, în urma verificării în sistemul informatic, după numărul maşinii.

Cele mai multe transporturi ilegale au fost depistate în judeţele Braşov (180), Prahova (147), Cluj şi Alba (136) şi Hunedoara (135). Cele mai multe apeluri la 112 pentru a sesiza transporturi de lemn au fost făcute în Gorj (1.182), doar 67 din transporturi dovedindu-se a fi ilegale. În urma depistării acestor transporturi de lemn tăiat ilegal, au fost dispuse sancţiuni de Poliţie, personalul silvic fiind solicitat doar în 245 de cazuri.

Pe de altă parte, potrivit informaţiilor transmise de Ministerul Mediului, la solicitarea MEDIAFAX, de la implementarea Radarului pădurilor, în ultimul trimestru din 2014 şi primul trimestru din 2015, personalul silvic a efectuat 54.554 de controale, faţă de 35.831 de verificări, făcute în anterioarele şase luni. Numărul infracţiunilor constatate de personalul silvic a scăzut, de la 91 la 62, în timp ce al contravenţiilor s-a dublat, de la 2.668, la 5.584. A crescut astfel şi valoarea amenzilor aplicate, de la 7.589.930 de lei, la 11.074.370 de lei. Cantitatea de lemn confiscată a scăzut, de la 63.974 metri cubi, în perioada aprilie – septembrie 2014, la 52.833 de metri cubi, în intervalul octombrie 2014 – martie 2015.

Cum funcționează mai exact radarul pădurilor?

Oricine poate cere verificarea legalităţii unui transport de lemn, apelând 112 şi indicând numărul maşinii, după 8 octombrie 2014, când a fost lansat sistemul de control pentru prevenirea tăierilor ilegale, cunoscut ca „Radarul pădurilor”.

Astfel, la fiecare transport de lemn, lucrătorul silvic sau firma care a cumpărat lemnul respectiv trebuie să înscrie în sistemul informatic SUMAL, pe care îl accesează de pe smartphone. Datele de pe avizul de însoţire a transportului vor fi verificate de sistem şi, dacă sunt corecte (avizul a fost procurat legal, cantitatea respectivă de lemn a fost recoltată legal), sistemul va emite un cod unic, care trebuie înscris în avizul de însoţire. În cazul în care datele înscrise pe aviz nu sunt corecte, aplicaţia nu generează codul unic şi serverul central emite un mesaj de avertizare pentru utilizator şi o alertă către organele de control.

Odată plecat din pădure, în cazul unui control, transportatorul trebuie să prezinte avizul cu cod unic. Legalitatea transportului se poate verifica şi fără oprirea maşinii, căutând datele avizului în sistemul informatic după numărul de înmatriculare.

Când ajunge la destinaţie, lemnul nu poate fi recepţionat până când cei din depozit nu verifică în sistemul informatic corectitudinea codului unic. Oriunde pleacă mai departe lemnul, la un alt depozit, la fabrică sau la vamă, trebuie făcută aceeaşi verificare. Toate depozitele de lemn trebuie amplasate obligatoriu în zone cu semnal.

De controlul transporturilor de lemn se ocupă poliţişti, angajaţi ai inspectoratelor teritoriale de regim silvic şi de vânătoare şi vameşi, dar şi cetăţenii sunt încurajaţi să facă sesizări sau să ceară verificarea unui transport, apelând 112 şi indicând numărul maşinii de transport.

Citește și acest articol: http://dacnews.net/politica/de-ce-este-partidul-lui-ciolos-atat-de-mult-asteptat-iata-realizarile-unui-singur-an-de-guvernare/

Pactul SECRET Dragnea-Netanyahu – Israelul, gata să suporte financiar impactul ieșirii României din UE și să garanteze parteneriatul strategic cu SUA.

Ești pregătit ca România să părăsească Uniunea Europeana? PARTICIPĂ LA SONDAJ!

 

Îți place dacnews.net? Urmărește-ne știrile și pe Facebook! Click AICI!

REȚINE! Un popor fără cultură și educație este un popor lipsit de libertate!

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.