După ce Guvernul (mă)Ciucă și-a bătut joc de români cu reducerea prețului la carburant cu 50 de bani, haideți să facem o retrospectivă a ceea ce a însemnat prețurile la barilul de petrol și la carburanți de-a lungul timpului.

Prețuri 2008

Caruselul prin care a trecut preţul barilului de petrol din 2008 încoace a mai dezvoltat o calitate în cazul companiilor petroliere: rezistenţa la ieftiniri.

Începând cu anul 2008, barilul de petrol a trecut prin prin două perioade de volatilitate severă, în contextul în care între 2011 şi 2014 ţiţeiul s-a menţinut la un prag relativ constant de 100 de dolari.

În vara anului 2008, cel mai bun an pentru România ca ritm de creştere a economiei, barilul de petrol a galopat până la nivelul istoric de 144 de dolari, după un raliu început chiar din primele zile ale anului.

La sfarsitul lunii iunie 2008, pretul produselor petroliere la consumator, incluzand atat taxele cât si accizele, poziționeaza Romania (Oil Bulletin, Bruxelles, 24 iunie 2008) la cel mai redus nivel al carburantului în randul statelor membre, cu un pret de 1,102 euro/l.

Prețuri 2022

Preţul petrolului a crescut în iunie 2022, cotaţia barilului de ţiţei Brent depăşind 120 de dolari, după ce Arabia Saudită a majorat preţurile pentru ţiţeiul său vândut în iulie, indicând o ofertă restrânsă.

Un simplu calcul ne arată că în momentul de față, prețul petrolului este cu 24 de dolari mai ieftin. Cu toate acestea, prețul carburantului în România este de 1,757 euro/l, cu 0,655 euro mai scump față de perioada în care petrolul a înregistrat cel mai ridicat nivel.

Prețurile din 2014, asemănătoare cu cele din 2022

De exemplu, în iunie 2014 prețul barilului de petrol era 116 dolari. Apropiat ca și valoare de ceea ce avem astăzi, iar prețul carburantului era de 1,504 euro/l. De reținut este că în 2014, guvernul Ponta adăugase o suprataxă la carburant de 7 cenți/l. Fără acea taxă, prețul carburantului ar fi fost de 1,434 euro/l.

În restul anilor, prețul petrolului a fluctuat, iar prețurile la pompă înregistrau și ele fluctuații, însă nu s-a mai întâmplat ca prețul carburantului să fie exagerat de mare.

Așadar, poate vreun politician să ne explice de ce astăzi, iulie 2022, românii plătesc pe carburant un preț cu mult mai mare față de alți ani, deși în anul în care prețul barilului a atins un record maxim, România avea cel mai mic preț la carburant dintre toate statele europene?